marți, februarie 19

Manipularea prin sondaje

Iata ca Irina Schrotter a dat publicitatii un comunicat de presa, prin care ni se precizeaza datele unui sondaj de opinie recent efectuat. Nu vreau sa discut detalii despre modul in care acesta a fost realizat, ci vreau sa nuantez impactul pe care il poate avea acest sondaj si viitoarele care vor veni. Nichita - 38,2 ; Oprea - 23,6, Schrotter 18,8 si Cristian Adomnitei 5,2, sunt niste cifre, insa acestea pot influenta publicul cititor in diverse moduri:
1. Sondajul nu este bagat in seama;
2. Cititorul isi stabileste un clasament inainte de votare, dar are deja bine stabilit in minte cu cine va vota.
3. Cititorul in in calcul primii 2-3 candidati din sondaje si se hotaraste sa voteze cu unul dintre ei, pentru ca sa nu-si iroseasca votul.
Manipularea prin sondaje este special creata pentru cei din categoria a 3-a (din pacate foarte multi), care nu cunosc bine candidatii si isi stabilesc preferatul cu ajutorul catorva informatii despre el. Principiul democratiei inspira omului de rand faptul ca el trebuie sa conteze in societate, si ca votul lui trebuie sa insemne ceva, de aceea, un cetatean va alege in subconstientul lui unul din primii 3 dintr-un sondaj. Practic fiecare se gandeste ca votul lui poate fi cel decisiv si nu vrea sa il iroseasca pe un candidat din partea a doua a listei.
Astfel, un sondaj are ca principal obiectiv comasarea voturilor spre candidatii din prima parte a listei si manipularea votantilor, prin cifrele si ierarhia prezentate.
Dintr-un alt punct de vedere, v-as ruga sa remarcati faptul ca orice sondaj are scris la urma, cu caractere de-o schioapa, perioada in care a fost realizat, numarul si varsta celor participanti. Marja de eroare in schimb este de obicei mica, desi sondajul are putini repondenti. Intrebare: Cum poti sa obtii niste cifre dintr-un grup de 1000 de persoane care face parte la randul sau dintr-o masa de votanti de peste 400 de ori mai mare, si sa spui ca marja de eroare este de MAXIM 3%? Poate nu stiu eu matematica, dar se pare ca stiintele reale s-au transformat in Science-Fiction.
Din pacate nu mai putem vorbi de sondaje politice obiective, avand in vedere ca ele sunt de cele mai multe ori realizate cu un anumit interes, si rezultatele sunt manipulate pentru a avantaja partea celor care le finanteaza.
Inca o observatie cu privire la sondajul realizat la initiativa doamnei Schrotter: De ce apare in sondaj Cristian Adomnitei si nu Relu Fenechiu, Camelia Gavrila, Traian Dobre sau Varujan Vosganian? Din cate stiu actualul ministru al educatiei nici macar nu si-a manifestat interesul de a participa la cursa pentru Primarie si un 5% in aceste conditii este o cifra foarte mare.

6 comentarii:

Paul spunea...

http://paulsava.blogspot.com/2008/03/
mulumiri.html

Anonim spunea...

Blog It On Iasimedia!

Pasionat(a) de bloggerit?
Pentru mai multe detalii, click http://www.iasimedia.ro/stire/2585/Blog-It-On-Iasimedia.html

Anonim spunea...

in ultima perioada sondajele chiar nu prea au nimerit nimic

Unknown spunea...

Salut,

Am placerea sa te anunt ca am lansat un forum destinat locuitorilor orasului Iasi. Forumul este realizat sub forma unui ghid informativ cu sectiuni de discutii care sa acopere toate zonele interesante pentru ieseni.

Propunerea mea este de a promova atat blogul tau in cadrul forumului cat si forumul in cadrul blogului, un parteneriat din care consider ca are toata lumea de castigat.

In cazul in care esti interesat, adresa forumului este http://www.iasiforum.ro/
Pentru mai multe detalii: ana@leadsystems.ro

Numai bine,
Ana.

Smic spunea...

Eu nu le iau in seama! Si cred ( de fapt sunt aproape sigur ) ca majoritatea populatiei din mediul urban face acelasi lucru.

masajeroticbucuresti@masajerotic.org spunea...

manipularea prin sondaje este o tactica foarte des intalnita si foarte eficienta